Etiketter

, , , , , , , , , , ,

Aj! Jag ligger/sitter med benet i höglöge i soffan… Varför gör jag då det?
Om jag ska ta det från början så i går efter jobb hämtade jag upp min mamma och så åkte vi tåget till Malmö Arena för att gå på en efterlängtad konsert, jag hade köpt biljetter till Il Divo’s konsert redan i november och tog med mamma som en födelsedagspresent till henne.
Som förväntat var konserten underbar och allt var bara bra tills det var slut och vi lite snabbt skulle skynda ut från våra platser för att hinna med tåget som skulle ta oss hemåt, missade vi det skulle vi få vänta en timme på nästa.
Så snabba ryck, en brant trappa och jag hinner känna att jag missade eller trampade fel på ett steg och jag rasade ner huvudstupa några trappsteg, jag landade på höger skenben, kasade ner en bit innan jag fick tag i ett räcke framför mig, tror jag, det känns så i handen.
Jag minns att jag hann tänka att nu kommer jag att spräcka skallen i väggen där framme men jag stannade innan och kom upp på fötter men en smärta som inte var så behaglig.
Mamma gick före mig och såg inget, så jag fick kallat på henne när jag linkade ikapp och såg då att jeansen var helt trasiga och det som syntes av mitt ben var inte snyggt, men vi skyndade på och kom med vårt tåg hem.
Väl hemma kom tårarna av smärtan, rädslan av det som hänt och allt annat elände som jag tycker jag drabbas av hela tiden.
Tog mig upp i sängen, det gjorde ont hur jag än låg, benet var supersvullet och jag hade ingen känsel på ett stort område runt om såret, somnade oroligt till slut.

I morse när jag så satte ner fötterna på golvet trodde jag allvarligt talat inte att jag skulle ta mig upp alls, vilken brännande, pulserande smärta, jag blev livrädd och grät när jag kravlade mig ner till köket, efter en stund släppte smärtan lite och jag beslöt mig för att åka till jobb och ringa min husläkarmottagning bara för säkerhets skull eftersom det är helg nu.
Bara att få på sig byxor…som ska sitta mot benet….inte skönt!
Samtalet med sköterskan blev kort och rådet var enkelt, vid en sådan smäll på skenbenet så ska du åka in på ortopedakuten och röntga, det är lätt hänt att det blir en spricka…
Sagt och gjort, förmiddagen tillbringades på akuten i Lund, då började jag blir riktigt rädd, vad skulle hända om det visade sig vara en spricka eller rent av brutet??? Gips? Inte kunna köra bil hem? Jag bor själv utanför stan, jag har hund, jag ska till Göteborg med jobb nästa vecka, jag kan inte vara sjukskriven.
Och hur klarar jag det vardagliga livet ensam om jag sitter med ett ben i gips????
Gissa om jag blev lycklig när läkare kom och berättade att det syns inget brutet eller någon spricka!!! Bara rejält svullet och känselbortfallet beror på att nerverna kommit i kläm av svullnaden, såret gör ont som en brännskada men som sagt var, inget som var sönder!!

Så nu sitter jag här med benet i högläge, det bultar och bankar lite men jag har hopp om att det blir lite bättre för varje dag, jag ska ju fira lite påsk jag med är det tänkt.
Men i dag blir det bara soffläge och jag åker inte med till Blåkulla utan jag får hålla mig hemma.

Kram / E

20130328-185444.jpg

