Etiketter

, , , , , , , ,

Det var en ok dag på jobb och jag tog mig i kragen när jag kom hem, bytte om lite snabbt och gav mig ut på en liten löptur. Det var minusgrader så det bet lite i kinder och öron innan jag fick upp värmen.
Det blev bara 4 km, jag har inte sprungit på över en vecka och inget regelbundet på ännu längre så flåset är inte det bästa, men nöjd med att jag tog mig ut.
Nu kröp jag upp i soffan med en chailatte och så är det ju snart Idrottsgalan på tv.

Fick ett önskemål om receptet på tårtan jag alltid blir ombedd att baka, den goda Riskrisptårtan, så håll tillgodo här kommer det…

Tårtbotten:
4 Äggvitor
2 dl Strösocker
4 droppar Ättika
3 dl Riskrisp

Vispa äggvitor och socker i ca 10 minuter, tillsätt ättika och vispa några minuter till.
Därefter ska du vända ner riskrispen, rör försiktigt och sedan brer du ut det på en långpanna klädd med bakplåtspapper.
Grädda i 125* C i ca 1,5 timme.

Äggsmörkräm:
4 Äggulor
1 dl Strösocker
1 msk Vetemjöl
1 dl Kaffegrädde

Koka samman detta till en tjock och jämn kräm.
Obs!! Rör hela tiden så det inte bränner.
Tag bort kastrullen från spisen och rör ner..

100 gram Margarin/Smör
2 tsk Vaniljsocker

Låt krämen svalna.

Dela bottnen i två delar och bred ut krämen på den ena och lägg sedan den andra över.
Bred på 3 dl vispad grädde och dekorera efter egen fantasi, jordgubbar är gott när det är säsong för det.
Vill ni ha en stor tårta så gör ni två långpannebottnar 😊
Smaklig spis!

20130114-193127.jpg

Jag avslutar med att önska er godnatt hoppas ni får sova riktigt gott.
Kram / E

